comunicarea-nonverbala-functiile-comunicarii-nonverbale

Funcțiile comunicării nonverbale

Funcțiile comunicării nonverbale

Comunicarea nonverbală îndeplinește funcții multiple, iar determinarea acestora este în bună măsură o chestiune de poziționare și de alegere a unui câmp de cercetare potrivit domeniului ce abordează comunicarea nonverbală: știința comunicării, sociologie, antropologie, psihologie etc. O să trec în revistă funcțiile cele mai importante.

Exprimarea emoțiilor – este o funcție esențială comunicării nonverbale. Emoțiile sunt un răspuns al organismului la ceea ce se întâmplă în jur, dar și un mijloc de a genera reacții din partea celorlalți. Fără comunicarea emoțiilor, viața socială nu ar fi posibilă. Și nici n-am mai fi oameni, ci roboți.

Structurarea interacțiunilor – chiar înainte de a începe o interacțiune, indiciile nonverbale determină modul în care va avea loc aceasta; ce rol va juca fiecare în ea, cât de formală este, care va fi topica discuției etc. Să zicem că mergi la un cabinet medical pentru o consultație. Cum ești? Spășit, umil, gata să aștepți cuminte două ore la coadă pentru a da ochii cu Dumnezeu. Nu ridici tonul la el și dai din cap, speriat, la tot ce-ți zice.

Identificarea și managementul identității – se referă la indiciile nonverbale prin care cineva își proiectează identitatea de sine. Identitatea de sine cuprinde apartenența la o anumită rasă și cultură, dar și factori individualizatori precum personalitatea și vârsta. Mereu m-am întrebat de ce se îmbracă toți oamenii de la țară la fel, cel puțin atunci când vin la oraș. Nu am găsit răspuns, probabil că și-au cumpărat toți hainele de oraș acum câțiva zeci de ani și nu le-au mai schimbat de atunci.

Formarea impresiei – se referă la modul în care utilizează indiciile nonverbale oamenii pentru a-și forma o impresie despre cei din jurul lor. Această „primă impresie” este mai mult sau mai puțin corectă, funcție de abilitățile individuale, dar și de stereotipiile sociale. Dacă, de exemplu, mergi pe stradă și întâlnești o doamnă cu fuste largi și colorate, cu basma pe cap, care a fost neîncetat la solar și scuipă semințe, vei ghici că face parte dintr-o minoritate care la noi e foarte oprimată. Motiv pentru care vei schimba trotuarul, pentru a nu o oprima și mai tare.

Comunicarea şi managementul relaţiei – prin canalele nonverbale se transmit informaţii care definesc natura unei relaţii interpersonale: cât de mult se plac doi oameni, cât de multă încredere au unul în celălalt, cine este dominant şi cine submisiv etc. De exemplu, dacă la o ședință de lucru toată lumea râde cu poftă la glumele nesărate ale unui individ, atunci sigur ăla e șeful.
Managementul conversaţiei – se referă la acele „ritualuri” nonverbale utilizate pentru a iniția, regla și finaliza o conversație. De pildă, atunci când interlocutorul spune un lucru interesant și dorim ca el să continue, dăm ușor din cap; sau pentru a ne exprima nedumerirea, putem ridica sprâncenele, solicitând lămuriri suplimentare.
Managementul impresiei – vizează acele strategii pe care comunicatorii le folosesc pentru a apărea în ochii celorlalți cât mai credibili, mai plăcuți încercând să capete cât mai multă influență socială. Îndeosebi oamenii politici se slujesc de managementul impresiei, pentru a câștiga voturile cetățenilor. Ei sunt consiliați de experți în imagine, și nici culoarea la pantofi nu și-o aleg singuri. Printre politicienii noștri nu se prea practică, probabil punga cu kilul de zahăr și puiul congelat sunt mai eficiente.
Decepția – enunțarea unei minciuni generează asupra celui care o emite o anumită cantitate de stress și de emoții negative (frică, rușine, vinovăție), care în cele din urmă se reflectă și în comportamentul nonverbal. De multe ori mincinoșii încearcă să mascheze adevărata lor stare interioară, iar cei care încearcă să-i depisteze se folosesc de „scurgerile” din comportamentul lor nonverbal.

Comunicarea estetică – este comunicarea realizată de către artiști prin intermediul canalelor nonverbale;  dansatori, cântăreți, sculptori etc.  De asemenea, se realizează și prin sentimentul estetic care ne este indus de către  anumite persoane care sunt deosebit de expresive și reușesc să ne transmită foarte mult, foarte intens în plan nonverbal.

Am enumerat doar câteva din funcţiile comunicării nonverbale. Lista rămâne deschisă.

 

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *