comunicarea-nonverbala-vocea

Vocea ca modalitate de comunicare nonverbală

Vocea ca modalitate de comunicare nonverbală

Faptul că ne comunicăm emoțiile prin voce este de domeniul simțului comun. Cu toții ne putem da seama, într-o măsura mai mare ori mai mică, atunci când cineva ne spune lucruri pe o voce veselă, mânioasă sau tristă.

De altfel, există dovezi din domeniul etologiei cu privire la continuitatea la nivelul regnului animal în ceea ce privește utilizarea vocii pentru a transmite stări interioare (cântecele păsărilor, strigătele de avertisment ale mamiferelor etc.). În lumea animală avem urlete, grohăituri, ciripituri, chițăituri, fornăieli. Noi, oamenii, nu ne permitem să scoatem astfel de sunete (stadioanele se exclud) și folosim elementele de paralimbaj: intonația, volumul, ritmul. Cu aceste elemente, conferim greutate și autenticitate discursului. Sau îl subminăm. Ce rost are să zici „Ce minunat!”, pe o voce monotonă, scăzută, lipsită de vlagă ? Sau să urli „Dă-mi te rog frumos cartea!” ?

Prin voce exprimăm nu doar stări afective pasagere, ci lăsăm să se întrevadă și ceva din personalitate. Diverse experimente au arătat că oamenii pot ghici analizând vocea cuiva, dacă respectiva persoană este extrovertită/introvertită, dominatoare/submisivă sau cum se plasează aceasta pe dimensiunea masculinitate-feminitate. Cum reușesc ei să facă aceste inferențe, nu e clar deocamdată. Cert este că există și niște stereotipii privind vocea. De pildă, o voce este percepută ca fiind mai feminină dacă este mai înaltă, mai melodioasă și de un volum mai scăzut. Dacă ești un luptător K1, e bine să nu ai o astfel de voce.

Există și alte elemente care pot fi deduse din voce: vârsta, sexul, statutul social. S-a încercat să se vadă dacă se poate infera chiar și profesiunea, însă rezultatele nu au fost concludente. Deși știm cu toții că există voce mieroasă de vânzător ce încearcă să-ți bage o asigurare de viață pe gât, voce învrăjbitoare de moderatoare de televiziune ce numai de moderat nu moderează, și voce dulce de copil, al cărui job e să te convingă să-i mai cumperi al nu știu câtâlea set de Bakugani, ce naiba or mai fi și ăia.

Cert este că modul cum vorbim ne definește. Sunt voci care ne plac și voci care nu ne plac, și de cele mai multe ori nu știm de ce se întâmpla asta.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *